ORGANISATIE

VRIJJWILLIGERS ORGANISATIE

 

‘DEPOTHOUDER’

Gerard May

…………………………..

Een deel van ons museumerfgoed bevindt zich op plekken waar het helaas niet zichtbaar is, één van die plaatsen is het museumdepot dat letterlijk en figuurlijk een centrale rol speelt. Het Koninklijke Rotterdamsche Lloyd Museum, dat in plaats van een eigen museumgebouw, diversie locaties heeft waar zich delen van de collectie bevinden, heeft bijna automatisch een centrale plek nodig van waaruit collectie-items worden vervoerd naar exposities of daar weer van terugkomen. De wisselende item-bewegingen vraagt uiteraard om een precieze administratie om op elk moment te weten welk collectie-item waar te vinden is. Gerard May, die ons enkele jaren geleden over het huidige depot in zijn woonplaats heeft getipt, is  sinds die tijd depothouder. Hij zal bij verhuizingen van de collectie bij bruikleen en/of exposities de man zijn met de meest belangrijke sleutel.

 

 ‘MUSEUMWEBSITE’

De basis van de website werd  in 2006 gelegd

Begin 2013 ging onze populaire museumwebsite haar 7 levensjaar in. De technische basis werd in 2006 gelegd door oud KRL-Werktuigkundige Cor van der Schoor en onze Voorzitter, Ed van Lierde bouwde de inhoud van de website op en vulde deze, soms méér dan, wekelijks aan. Langzaam maar zeker ging het up to date houden en goed laten functioneren van de website steeds meer inspanningen vragen terwijl onze site maar bleef groeien en groeien! in 2012 maar op jaarbasis maar liefst 90.000 bezoekers en 11 miljoen hits.

Begin 2013 ging onze populaire museumwebsite haar 7 levensjaar in en het werd de hoogste tijd voor een website die aan de ‘nieuwe eisen des tijds’ zou kunnen voldoen en dus werd het ook tijd voor een nieuw website-team. Van 2013 t/m 2015 werd het team gevormd door Claudia Harkema (Coördinator) en René Kluwen.

Vanaf juli-2016 wordt de museumwebsite substantieel geupgrade en als van ouds blijft Ed van Lierde verantwoordelijk voor tekst en lay out. In de nabije toekomst zullen we de site ook aantrekkelijk voor jongeren te maken, overigens zonder daarmee de toegankelijkheid voor onze oudere doelgroepen te bemoeilijken.

Veroorzaakt door onbehoorlijk handelen, verdween onze website in januari 2018 uit de lucht. Oorzaak: faillisement van de Deense provider en onzorgvuldige inlijving bij een andere Deense provider. Het tegenwoordig zeer gangbare ‘u zoekt het maar uit principe’ werd respectloos gehanteerd. Helaas heeft dat veel stress en enkele moeilijke websitemaanden opgeleverd.

Strong Kharma.

‘Als uit de hemel gezonden!’ dat mogen we wel stellen van nieuwkomer Strong Kharma. Een bijzondere naam die bij ons aanvankelijk en naar bleek onterecht hinduïstisch in de oren klonk. Hoe het ook zij ……. Strong heeft ons Erfgoedcentrum enthousiast en onvoorwaardelijk uit de acute websiteproblemen geholpen. In december had Marc van Buren van Miniworld de websitetekst en lay-out reeds gered, vervolgens lukte het Strong de website geheel terug te halen en over te zetten in het programma met meer mogelijkheden, genaamd: ‘WordPress’.  Strong woont in Rotterdam, heeft een uitgebreide ICT-ervaring en is daarbij gefocused op programmeertaal en websites.

Op 29 februari kreeg Strong voor zijn geweldige en belangeloze inzet te Nieuwerkerk aan den IJssel een cadeau, zie foto hieronder:

Motieven van Strong Kharma

a. omdat ik dit werk sowieso graag doe.

b. omdat ik graag mensen/organisaties help. Strong Kharma is via bestuurslid Peter Buisman binnengekomen, wij heten hem van harte welkom!

Tekst en Lay-out

Vanaf de doop in 2006 is onze website regelmatig door Ed van Lierde van de nodige tekst en lay-out voorzien, dat blijft nu aan de orde. Strong Kharma gaat daarbij de ‘technische achterkant’ van de website bewaken en onderhouden.